4 tips för att öka konverteringen på din landningssida

Inom digital marknadsföring är en landningssida, på engelska: landing page, den plats på din webbsida som en besökare ser först. Till denna sida skickar du exempelvis besökare från mejlkampanjer, sökoptimering eller annonsering och för de flesta är landningssidan densamma som indexsidan. Landningssidan är med andra ord en besökares första intryck av ditt företag och erbjudande, vilket gör att den är extremt viktig att optimera. I denna artikel kommer vi täcka 4 tips på hur du kan öka konverteringen på din landningssida.

1. Undvik distraherande popups

Popup-fönster är vanligt förekommande på webbsidor och vi exponeras dagligen till popups i alla dess former: “Skriv i din e-postadress och få 10%”, “Chatta med oss live” och inte minst “Samtycker du med cookies?”. Nackdelen med popups är att de ofta distraherar besökare från det primära erbjudandet som leder till konvertering. Att en besökare aktivt måste klicka bort popups om nyhetsbrev och cookies gör att erbjudandet på landningssidan får mindre uppmärksamhet, och redan där kan besökaren vara förlorad. Undvik popups i så hög utsträckning som möjligt på landningssidan och i de fall som popups är nödvändiga (exempelvis cookies i enlighet med GDPR), gör dem så diskreta som möjligt för att behålla besökarens fokus på rätt saker.

2. Använd videos

Den allmänna koncentrationsspannen minskar och videos blir därför en allt mer effektiv metod att förmedla ditt budskap. I en studie från Hubspot föredrog 72% av deltagande konsumenter att lära sig om en produkt eller tjänst via video framför text. Besökare är mer benägna att titta på en video där du förmedlar ditt budskap än att läsa en text som beskriver samma sak. Genom att framhäva informativa videos på din landningssida kan du därmed öka konverteringen med mer än 80%.

3. Optimera hastigheten

Hastigheten på din webbsida är A och O när det kommer till konverteringen. Redan för 10 år sedan insåg Amazon att intäkterna ökade med 1 procent per 100 millisekunder som man lyckades reducera på sajtens laddningstid. Idag, 10 år senare, finns studier på att 100 millisekunder extra laddningstid kan innebära 7 procent sämre konverteringsgrad. Besökare blir att otåligare och en snabb laddningstid på din webbsida är därför otroligt viktigt, oavsett om du jobbar inom B2C, B2B eller driver en e-handel.

4. Minimera text och använd ikoner

Överflödiga texter skrämmer snabbt iväg dina besökare. Ingen har idag tid att läsa en lång text om dig och ditt företag och du bör därför vara kort, koncist och framhäva ditt erbjudande tydligt. Se till att dela upp texterna så att du aldrig har ett samlat stycke text på landningssidan, och förtydliga gärna med ikoner och informativa bilder. Det är exempelvis lättare för en besökare att ta till sig en ikon föreställande ett träd än att läsa rubriken “Hållbarhet”.

Förhoppningsvis har du nu lärt dig några nya knep för att öka konverteringen på din webbsida. Om du vill veta mer eller behöver hjälp med konverteringsoptimering är du varmt välkommen att kontakta oss.