Sökoptimering (SEO) – vad, hur och varför?

Sökoptimering, eller förkortningen SEO som ofta används, är ett vanligt begrepp inom marknadsföring. Konceptet har på senare år fått allt större exponering, inte minst på grund av den stora affärsnytta som SEO i dagsläget kan innebära för en verksamhet. Förkortningen SEO står för “Search Engine Optimization”, och innebär den optimering som du kan göra av din webbsida för att den ska ranka högre bland sökresultaten i sökmotorer som Google. Målet är att hamna så högt upp som möjligt bland sökresultaten på relevanta sökord.

För att förstå vikten av sökoptimering i dag kan man ta en titt på antalet sökningar varje månad på särskilda sökord. Varje månad söker exempelvis 1 600 personer på “restaurang borås” och 880 personer på “fotograf göteborg”. I boken Guldläge på nätet skriver författarna Michael Wahlgren och Magnus Bråth att första sökresultatet på ett sökord i genomsnitt får 32,5% av alla klick, följt av 17,6% och 11,4% för andra respektive tredje sökresultatet. För den som har restaurang i Borås kan en första placering bland sökresultaten på frasen “restaurang borås” alltså innebära 6 240 besök till sin webbsida varje år.

Om du själv vill se hur många som söker på ett visst sökord varje månad kan du använda dig av följande sajt: https://searchvolume.io/.

Att sökoptimering kan vara en grym investering som leder till större exponering och fler affärer råder det alltså inget tvivel om. Men hur fungerar det i praktiken? Jo, i första hand handlar SEO om att anpassa innehållet på en webbsida och göra det så relevant som möjligt för de sökord som man vill ranka på. Om man är en fotograf kan det handla om att anpassa grundinnehållet på sajten, men också att exempelvis skriva artiklar som handlar om just fotografering. På så sätt förstår Google (och andra sökmotorer) att den som vill läsa om fotografering kan göra det på just din sida. Det är också viktigt att din sida är väloptimerad, laddar snabbt och är enkel att använda. Ett verktyg man kan använda sig av för att mäta en webbsidas hastighet är PageSpeed Insights från Google (länk: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights).

I denna artikel har vi bara rört på ytan kring de metoder man kan använda sig av för att ranka högre bland sökresultaten – i verkligheten är sökoptimering är djup djungel som man kan skriva långa böcker om. Om du har frågor eller undrar mer om hur sökoptimering kan utveckla din verksamhet, kontakta gärna oss så berättar vi mer.